خوش آمدید
لطفا تا بارگزاری کامل سایت  سایت تخصصی معماری کمی صبر کنید

موضوعات
معماری ایران
خانه های تاریخی کاشان

نویسندگان

پیوند های روزانه

امکانات

<-PollName->

<-PollItems->

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 1
بازدید دیروز : 21
بازدید هفته : 22
بازدید ماه : 36
بازدید کل : 103794
تعداد مطالب : 98
تعداد نظرات : 0
تعداد آنلاین : 1

تماس با ما

آموزش معماری
ارسال شده در پنج شنبه 24 اسفند 1391برچسب:آموزش معماری, ، توسط فرشاد وطن دوست ، با موضوع <-CategoryName-> ,

 معماری از تشکل تا تحول:
1- معماری در مرحله تشکل: معماری بدون معمار،معماری طبیعی، معماری جامعه بدوی
2- معماری مرحله تکامل: معماری متعین، معماری الگویی،معماری جامعه سنتی
3- معماری مرحله متحول: معماری نا متعین،معماری بدعت،معماری جامعه مدرن

آموزش:
الف)آموزش وحدت گرا:
1- آموزش سنتی: تجلی نا خودآگاه ارزشها
2- آموزش سنت گرا: نگاه بیرونی به سنت و بازنمایی آن
3- آموزش ایدئولوژیک: تجلی خود آگاه ارزش ها

ب) آموزش کثرت گرا:
1- آموزش بی گرایش: هرکس با عقیده خودش
2- آموزش پر گرایش: پیروی از سلیقه روز

که در مورد هر کدام از این موضاعات مفصلا بحث شد.از آموزش معماری در دانشکده بوزار فرانسه و باهاس آلمان تا معماری جامعه امروز.

بقیه در ادامه مطلب...............................


فناوری نانو در صنعت ساختمان
ارسال شده در چهار شنبه 23 اسفند 1391برچسب:فناوری نانو در صنعت ساختمان, ، توسط فرشاد وطن دوست ، با موضوع <-CategoryName-> ,

-آجرها وسرامیک ها


درخت های بزرگ اطراف ساختمان ها با به جا گذاشتن آثار خود بر روی سطوح ساختمانها باعث می شوند نمای ساختمانها به مرور زمان رنگ سبز درختان را به خود گرفته و برای تمیز کردن آنها می بایست از ابزار تمیزکننده با فشارهای قوی استفاده شود، اما این عمل نیز باعث می شود پس از چند ماه در سطح ساختمان چسبندگی بیشتری ایجاد شود و سریع تر و راحت تر از قبل کثیفی ها را به خود جذب کنند در این گونه موارد نیز استفاده از با نانو پوشش های سنگ و چوب ضروری به نظر می رسد.

4-ماسه سنگ ها و بتن گازی


بتن گازی و ماسه سنگهایی که ساختار سفید رنگی دارند و اغلب در آتلیه ها و ایوان ها به کار می روند، کثیفی ها و چربی ها را جذب کرده و ظاهر آنها خیلی سریع به صورت نامطلوبی تغییرمی کند. در این شرایط استفاده ازتمیز کننده های بافشار بسیار قوی نیز کارساز نمی باشد. اما در صورت استفاده از نانو پوشش های سنگ و چوب در حالیکه به سطح اجازه تنفس داده می شود، باعث عدم نفوذ مواد به سطح می شوند، بدین ترتیب رنگ و ساختار اصلی سطح حفظ می شود.


5-کاشی ها و لوح های سنگی


استفاده از نانو پوشش های سنگ و چوب باعث می شوند ساختمانها همراه با باغچه ها و مجسمه های اطراف آن ها از تاثیرات محیطی محفوظ مانده و به مرور زمان در رنگ آنها تغییری ایجاد نشود.

بقیه در ادامه مطلب..................................................................................................................


هویت فراموش شده در معماری ایران
ارسال شده در چهار شنبه 23 اسفند 1391برچسب:هویت فراموش شده در معماری ایران, ، توسط فرشاد وطن دوست ، با موضوع <-CategoryName-> ,

 دراین گونه اماکن (منازل قدیمی) معمولا از نمادهای فرهنگ ایرانی مانند: زیرزمین، آب انبار، حوض و آبنما و یا باغ و باغچه با کاربریهای مختلف، از چنان مهارت و ظرافتی استفاده شده است که حتی انسان شهرنشین را نیز به نوعی از تامین امکانات ضروری بی نیاز و از مواهب و جاذبه های طبیعی برخوردار می ساخته، به همین دلیل است که علی رغم گذشت سال ها از ساخت منازل قدیمی در تهران و شهرستان ها، اینگونه اماکن همچنان طراوت و شادابی خود را حفظ نموده و محیطی دلنشین و آرامش بخش را به ساکنین خود هدیه می دهند.

تفاوت معماری ایرانی اسلامی با معماری مدرن درحدی است که علی رغم ادعای دستیابی پژوهشگران این عرصه به فناوریهای نوین، بسیاری از ساختمانهای جدید بخصوص اماکن اداری (مانند ساختمان مجلس شورای اسلامی) معمولا دارای فضاهای متعدد غیر کاربردی (پرت)، تاریک، کسالت آور و غیر ضروری ناشی از طراحی های غیر اصولی بوده و در بسیاری از موارد هیچگونه ارتباط منطقی و سازگاری بین اجزاء و بخش های مختلف آن وجود ندارد و گاهی به هنگام بهره برداری در مواجهه با مسائلی مانند: ناهنجاریهای صوتی ناشی از انعکاس صدا، نور نامناسب و یا انتشار بوهای نامطبوع فاضلاب، موتورخانه شوفاژ و یا بوی پخت و پز مواد غذایی در فضای ساختمان و لرزش ناشی از تردد خودرو به داخل پارکینگ ساختمان یا لرزش و صدای مربوط به دستگاه هایی مانند موتور برق اضطراری یا موتورخانه شوفاژ، انجام برخی تغییرات بعدی در نقشه اجرا شده را اجتناب ناپذیر می نماید.

 

  بقیه در ادامه مطلب......


آموزش پرسپکتیو دو نقطه ای
ارسال شده در چهار شنبه 23 اسفند 1391برچسب:, ، توسط فرشاد وطن دوست ، با موضوع <-CategoryName-> ,

 آموزش کامل پرسپکتیو دو نقطه ای

 

پسورد فایل:   www.memarierooz.lxb.ir


چند تا عکس درباره معماری
ارسال شده در شنبه 19 اسفند 1391برچسب:, ، توسط فرشاد وطن دوست ، با موضوع <-CategoryName-> ,

 

                

     

 


ورودی خانه مان را چگونه طراحی کنیم ؟
ارسال شده در جمعه 18 اسفند 1391برچسب:ورودی خانه مان را چگونه طراحی کنیم ؟,ورودی خانه مان را چگونه طراحی کنیم ؟, ، توسط فرشاد وطن دوست ، با موضوع <-CategoryName-> ,

 ورودی خانه مان را چگونه طراحی کنیم ؟ ص www.taknaz.ir

 
ورودی هر خانه ای به نوعی معرف دیگر قسمت های خانه است و از آنجایی که هر فرد در بدو ورود به خانه اولین چیزی که مشاهده می کند دکوراسیون ورودی است به همین دلیل از اهمیت زیادی برخوردار است و تا حد زیادی می تواند ذهنیت و برداشت اولیه افراد را در خصوص دیگر قسمت های خانه شکل دهد.

در خارج از خانه ممکن است هوا تاریک و سرد و خصمانه باشد، اما در داخل خانه محیطی گرم و روشن و آرام حکمفرماست. مژده ورود به چنین فضایی باید زمانی که فرد از فضای بیرون وارد خانه می شود به او داده شود و وی در بدو ورود آرامش بگیرید. اگر قرار باشد ورودی خانه نیز کم نور و سرد باشد فرد هنگام ورود هم چنان احساس رخوت و ناراحتی بیرون را به همراه خواهد داشت و هیچ احساس آرامشی به وی القا نمی شود و حتی اگر دیگر قسمت های خانه گرم و روشن باشد باز هم فرد به همان حالت باقی می ماند.

طیف وسیعی از کفپوش های مناسب برای ورودی خانه وجود دارد. برای مثال انواع سنگ ها از قبیل مرمر و کفپوش های چوبی، انواع کاشی ها، و سرامیک ها که بسته به سبک مورد نظر خواه سنتی و خواه مدرن می توانید یکی از ان ها را برای دکوراسیون ورودی خانه خود برگزینید.

فرش نیز یکی از کفپوش های قابل قبول برای ورودی است، اما اگر هم به استفاده از قالیچه در سایز بزرگ تر در ورودی تمایلی ندارید و کفپوش ورودی شما هر مصالحی که باشد حتما باید از پادری در جلوی در ورودی استفاده کنید تا از ورودی آلودگی به داخل خانه و دیگر قسمت های ورودی جلوگیری کنید.

نور نقش مهمی در ایجاد احساس ها و حالت های خوب در فضای ورودی خانه دارد. نوپردازی ورودی در عین روشن بودن باید دارای نوعی لطافت باشد تا وقتی فرد به عنوان مثال در تاریکی شب از بیرون وارد خانه می شود نور شدید چشم وی را آزار ندهد اما از روشنایی داخل لذت برده و به آرامش برسد. استفاده از آباژور در کنار یک نورپردازی سقفی می تواند ایده ال و مناسب باشد. شما می توانید برای زیبا کردن دکوراسیون ورودی از عناصری مثل مجسمه های زیبا و گلدان هایی از گل های تازه و زیبا استفاده کنید و با یک نورپردازی مناسب این عناصر زیبا را در فضا برجسته سازی نمایید.

نوع و تعداد اثاثیه ای که در فضای ورودی لازم است به مقدار زیادی به فضای موجود بستگی دارد. آنچه شما باید به آن توجه کنید این است که تمام وسایل از قبیل کت، پالتو، کفش، کلید، روزنامه و مجله باید برای خود جای مخصوص داشته باشند و از این رو قفسه های کتفی برای قرار دادن کفش، آویزها و چوب لباسی برای تن پوش ها، جاکلیدی و محفظه ای برای قرار دادن روزنامه ها را حتما برای دکوراسیون فضای ورودی در نظر بگیرید.این عناصر در واقع حداقل های دکوراسیون یک فضای ورودی هستند.

اگر به کت ها و پالتو ها را در آویزهایی با فضایی در بسته می آویزید باید توجه کنید که فضا دارای تهویه کافی باشد تا رطوبت لباس هایی که احتمالا به سبب باران خیس شده اند از بین برود و خشک شوند. آینه دیواری نیز یکی از عناصر بسیار مهم و ضروری در فضای ورودی است. زیرا هم فضا را بزرگتر نشان می دهد، به نورپردازی کمک کرده، و می توانید هنگام بیرون رفتن از خانه مرورری بر وضعیت ظاهری خود داشته باشد.

 برگرفته از taknaz.ir


عجایب هفتگانه جهان
ارسال شده در جمعه 18 اسفند 1391برچسب:عجایب هفتگانه جهان,عجایب هفتگانه جهان,عجایب هفتگانه جهان, ، توسط فرشاد وطن دوست ، با موضوع <-CategoryName-> ,

 بسیاری‌ از مردم‌، آثاری‌ چون‌ دیوار چین ‌، تاج‌محل‌ و تخت‌ جمشید را به‌ عنوان‌ عجایب‌ هفتگانه‌جهان‌ می‌شناسند، اما این‌ آثار که‌ بسیار زیبا وکم‌نظیر هستند، در فهرست‌ عجایب‌ هفتگانه‌ جهان‌قرار ندارند. فهرستی‌ که‌ در روزگار باستان‌ تعیین‌شده‌ و پس‌ از آن‌ نیز توسط باستان‌شناسان‌ و هنرشناسان‌ تایید شده‌ است‌ و جز عجایب‌هفت‌گانه‌ هستند، به‌ این‌ شرح‌ می‌باشد: 

  • اهرام‌ مصر، در مصر
  • باغ‌های‌ معلق‌ بابل‌، در عراق‌
  • مجسمه‌ زئوس‌، در المپیا
  • معبد آرتمیس‌، در افسوس‌
  • مقبره‌ ماسولوس‌، در هالیکارناسوس‌
  • مجسمه‌ عظیم‌ رودس‌، در یونان‌
  • برج‌ دریایی‌ اسکندریه‌، به‌ در جزیره‌ فاروس‌


هرم‌ خوفو: 

«هرم‌ خوفو» بزرگ‌ترین‌ هرم‌ در بین‌ اهرام‌ مصر است‌. این‌ بنا که‌ قدیمی‌ترین‌ و بزرگترین‌ بنا در بین‌عجایب‌ هفتگانه‌ می‌باشد، تنها بنایی‌ است‌ که‌ درحال‌ حاضر وجود دارد. هرم‌ خوفو در 2600 سال‌ قبل‌ از میلاد ساخته‌شده‌ است‌. این‌ هرم‌ بلندترین‌ بنای‌ ساخته‌ دست‌بشر تا سال‌ 1889 می‌باشد; از این‌ رو این‌ هرم‌جزو عجایب‌ هفتگانه‌ قرار گرفته‌ است‌. بیشترسنگ‌های‌ تشکیل‌ دهنده‌ این‌ بنا، سنگ‌های‌عظیمی‌ است‌ که‌ امروز تنها با تریلرهای‌ بسیاربزرگ‌ قابل‌ حمل‌ است‌. ارتفاع‌ فعلی‌ این‌ هرم‌138 متر است‌. 


رودس‌ یونانی‌: 

مجسمه‌ عظیم‌ الجثه‌ رودس‌ در یونان‌ یکی‌ دیگر ازعجایب‌ زیبایی‌ جهان‌ بشمار می‌رود. ارتفاع‌ این‌مجسمه‌، یک‌ شاهکار برجسته‌ معماری‌ بود که‌برروی‌ جزیره‌ رودس‌در حدود 280 سال‌ قبل‌از میلاد ساخته‌ شده‌ بود. هیچ‌کس‌ نمی‌داند این‌ مجسمه‌ شبیه‌ چه‌ کسی‌ بوده ‌یا در کجا قرار داشته‌ است‌. به‌ گفته‌ کارشناسان‌فرهنگی‌، احتمالا این‌ مجسمه‌ در نزدیکی‌ در ورودی‌ لنگرگاهی‌ بنا شده‌ بوده‌ و پاهای‌ مجسمه‌در دو طرف‌ قرار داشته‌ است‌; به‌طوری‌ که‌کشتی‌ها از میان‌ پاهای‌ آن‌ عبورمی‌کرده‌اند.باستان‌شناسان‌ این‌ مجسمه‌ را جزو عجایب‌ هفتگانه‌جهان‌ قرار داده‌اند. 


آرتمیس‌ ترک‌: 

معبد آرتمیس‌ در «افوسوس‌» ترکیه‌ می‌باشد. این‌بنا با داشتن‌ 100 ستون‌ مرمری‌ زیبا که‌ ارتفاع‌ هرکدام‌ از آنها به‌ 15 متر می‌رسید، یکی‌ از عجایب‌هفتگانه‌ به‌ حساب‌ می‌آید. این‌ معبد، فضایی‌ را احاطه‌ می‌کرد که‌ تقریبا چند برابر وسعت ‌آکروپلیس‌ در آتن‌ بود. در این‌ معبد، حوادث‌زیادی‌ اتفاق‌ افتاده‌ است‌. این‌ بنا در 600 سال‌پیش‌ از میلاد ساخته‌ و در 550 سال‌ پس‌ از میلاددر آتش‌ سوخت‌; سپس‌ مجددا به‌ صورت‌ زیباتر وعظیم‌تر باز سازی‌ شد. این‌ بنا بار دیگر برای‌ دومین‌بار دچار حریق‌ شد. 


زئوس‌ یونانی‌: 

مجسمه‌ زئوس‌ در المپیای‌ یونان‌ است‌ و یکی‌ ازعظیم‌ترین‌ مجسمه‌های‌ جهان‌ به‌ شمار می‌رود.این‌ اثر در450 سال‌ قبل‌ از میلاد توسط مجسمه‌ساز معروفی‌ به‌ نام‌ «فیدیاس‌» ساخته‌ شد.ارتفاع‌ مجسمه‌ «زئوس‌» در حدود 12 متر است‌.«فیدیاس‌» با ساخت‌ این‌ مجسمه‌ بلند می‌خواست‌اقتدار و نیرومندی‌ زئوس‌ را نشان‌ دهد. مجسمه‌زئوس‌ در معبد زئوس‌، 64 متر طول‌ و 72 ستون‌به‌ سبک‌ معماری‌ قدیم‌ یونانی‌ دارد. مجسمه‌ زئوس‌در حدود 850 سال‌ در این‌ معبد قرار داشت‌. تاهنگامی‌ که‌ یونانی‌ ها آن‌ را به‌ استانبول‌ منتقل‌کردند. البته‌ بعد از مدتی‌ به‌ آتش‌ کشیده‌ شد و ازبین‌ رفت‌. عظمت‌ و زیبایی‌ این‌ مجسمه‌ سبب‌ شدکه‌ در فهرست‌ عجایب‌ هفتگانه‌ قرار گیرد. 


باغ‌های‌ بابل‌: 

باغ‌های‌ معلق‌ بابل‌ در عراق‌ یکی‌ از بحث‌برانگیزترین‌ عجایب‌ هفتگانه‌و بی‌نظیرترین‌معماری‌های‌ جهان‌ به‌ شمار می‌رود. البته‌ عده‌ای‌از باستان‌شناسان‌ هنوز در وجود داشتن‌ آن‌ شک‌دارند. بعد از بدست‌ آمدن‌ اسناد اصلی‌ وخرابه‌های‌ برجا مانده‌ از آن‌ زمان‌، وجود داشتن‌آن‌ ثابت‌ شد. در این‌ میان‌ سوالی‌ مطرح‌ است‌ که‌این‌ باغ‌های‌ معلق‌ چرا ساخته‌ شدند؟ درپاسخ‌ به‌این‌ سوال‌ باید افزود که‌ شاه‌ «نبوکد» این‌ بنای‌عجیب‌ را برای‌ خوشحال‌ کردن‌ همسرش‌ در 6قرن‌ قبل‌ از میلاد ساخت‌. عده‌ای‌ از تاریخ‌ نگاران‌می‌گویند: ملکه‌ آشوری‌ این‌ باغ‌ را برای‌ تفریح‌ وسرگرمی‌ خود ساخته‌ است‌. 


ملکه‌ هالیکارناسوس‌: 

ارتفاع‌ این‌ مقبره‌ مرمری‌ به‌ اندازه‌ یک‌ ساختمان ‌14 طبقه‌ بود. ملکه‌ «آرتمیسیا» فرمان‌ ساخت‌ این‌مقبره‌ را در هالیکار ناسوس‌ برای‌ همسرش‌ در353 سال‌ قبل‌ از میلاد صادر کرد. ملکه‌ این‌ بنا رابرای‌ قدردانی‌ از همسرش‌ ساخت‌ و به‌ این‌ منظوربهترین‌ هنرمندان‌ و مجسمه‌ سازان‌ آن‌ زمان‌ را گرد آورد. ملکه‌ آرتمیسیا دو سال‌ پس‌ از همسرش‌درگذشت‌. جالب‌ است‌ که‌ بدانید، شاه‌ ماسولوس‌هم‌ همسر آرتمیسیا بود و هم‌ برادرش‌. این‌ بنا درحدود 17 قرن‌ پا بر جا بود و در 1400 سال‌ پس‌از میلاد، در اثر زلزله‌ فرو ریخت‌. 

فانوس‌ اسکندریه‌: 

فانوس‌ اسکندریه‌ یکی‌ از بزرگ‌ترین‌ شاهکارهای‌روزگار باستان‌ می‌باشد. ارتفاع‌ آن‌ بنا حداقل‌ به‌اندازه‌ یک‌ ساختمان‌ 40 طبقه‌ امروزی‌ بود وبرای‌ 16 قرن‌ پا برجا بود. برخلاف‌ 6 عجایب‌ دیگر، فانوس‌ اسکندریه‌استفاده‌های‌ عملی‌ بسیار داشت‌. این‌ بنا به‌کشتی‌های‌ دریانوردی‌ کمک‌ می‌کرد که‌ اسکله‌هارا به‌ راحتی‌ پیدا کنند و با ایمنی‌ کامل‌ داخل‌ آن‌شوند. این‌ اسکلت‌ برای‌ 1600 سال‌ باقی‌ ماند وارتفاع‌ آن‌ 180 متر و بلندترین‌ ساختمان‌ دنیابود، اما با ساخت‌ «برج‌ ایفل‌» در سال‌ 1889،«ایفل‌» بلندترین‌ برج‌ دنیا نام‌ گرفت‌. 


منبع : مجله خانواده سبز 


مـعـمـاری قـبـل از اسـلام
ارسال شده در جمعه 18 اسفند 1391برچسب:مـعـمـاری قـبـل از اسـلام,مـعـمـاری قـبـل از اسـلام,مـعـمـاری قـبـل از اسـلام, ، توسط فرشاد وطن دوست ، با موضوع <-CategoryName-> ,

 معـماری ایرانی را باید بطور صحـیح از اعـماق تاریخ ایـن سرزمـیـن کهـن مـورد بررسی قـرار داد. 

معـماری ایرانی به شـش قـرن قـبل از میلاد مسیح باز می گـردد، که مـشـخـصات هـر دورهً معـماری را در دوره های مـخـتـلف تاریـخـی شـرح می دهـیـم :

1- معـماری دوران ماقـبـل تـاریخ تـا زمان حـکـومت مادها

2- معـماری از زمان حکـومت مـادهـا تـا پـایان دوره حـکـومت ساسانیان .

در رابـطه با معـماری ایران، بایـد به خـوانـنـدگـان یـادآوری شـود، تـغـیـیـراتی کـه در رابـطه بـا هـنـر پـیـشـیـنـیان ایـران در معـماری داده شـده و نـحـوهً ساخـتمان سازی آن دوران. در سخـنی کـوتاه مـی تـوان به : حکـاکـی بـر روی سـنگ، گچکاری، نقاشی، آجرکاری، آئینه کاری، کاشی کاری، موزائیک کاری و دیـگـر کـارهـای تـزئـیـنی اشـاره کرد. 
الـبـتـه مـا بایـد استـثـنـاهـایی هـم بـرای ساخـتـمان هـای چـنـد شـکـلی کـه بـرای مـواردی خـاص اسـتـفـاده می شد، قـائـل شـویم. این گـونـاگـونـی بـرآمـده از نـیـازهـای خـاص مـردم در زمـانـهـای مـتـفـاوت بـوده است.

هـنـرمـنـدان ایـرانی بـه دنـیـا ثـابـت کـردن کـه تـوانائـی هـای بالایی دارنـد و شـامـل احـتـرام بـسیار، بـخـاطر اثـرهـای تـاریخـی مـنـحـصر بـفـرد فـراوانـی کـه از خـود بـجـای گـذاشـتـه، هـسـتـند. 

img/daneshnameh_up/3/34/Iranian_architecture01.jpg



بـنـظر مـشکـل می رسد که بـتوان معـماری ایرانی را از زمانـهـای بـسـیـار دور تـا بـحـال طـبـقـه بـنـدی کرد. اما، تـرتـیـبات زیـر مـی تـواند چـشـم انداز وسـیـعـی از ایـن کـارهـا در اخـتـیـار شـمـا قـرار دهـد: کـلـبه هـای ماقـبل تـاریـخ، شهـرهـا و قـصـبه های اولـیه، اسـتحـکـامات و دژهـای نـظـامی، معـابـد و آتـشـکـده ها، مـقـبـره ها و آرامـگـاه هـای بـزرگ، مـکـانهـای عـظـیـم تـاریـخـی، سـدهـا و پـلـهـا، بـازارهـا، حـمام هـا، جـاده هـا، مسـاجـد عـظـیـم، بـرجـهـا و مـنـاره هـا، ساخـتـمانهـای مـذهـبـی و محـلهـایی از دوران اسلامی، و هـمچـنـیـن بـنـاهـا و یـاد بـودهـای گـسـتـرده در کـشـور ایران.
از دیگـر چـیـزهـای مهـمی که بـرروی معـماری ایرانی تـاثـیـر گـذار بوده است، شـرایط مهـم آب و هـوائی در فلات ایران بوده است. بطور مـثـال سبک معـماری در شـمال کـشـور و کـوهـپـایـه های ایران بـا سـبک معـماری در جـنـوب و کویر ایران تـفـاوت دارد. اکـنـون با مصـادف شـدن بـا اطاعـات تـمام نـشـدنـی و حـیرت آوری کـه امـکـان آن در هـیچ کـشور دیـگـری نـیـست، نگـاهـی داریم گـذرا بـه معـماری ایرانی. 

img/daneshnameh_up/f/f0/Irainan_architecture02.jpg



صحـبت کردن در مـورد معـماری باستانی، بدون ایـنکـه نـمونه هایی از آن وجود داشتـه باشـد تـقـریـباً غـیـر مـمـکـن است. 
یکی از قـدیـمی ترین بـناهای کـشف شده در فلات ایران مربـوط می شود به بـنای رنگ شـده " زاغ تـپـه " در قـزوین. در تاریخ گـذشـته کـه مربوط می شود به قـرن هـفـتم و اوایل قـرن شـشم قـبل از میـلاد، بایـد بـسیار مورد رسیدگـی قـرار گـیرد که در آن زمان قـبل از تاریخ، چـگـونـه و با چـه وسائـلی این بـنا را آراستـه کـرده اند. از این بـنا بـرای جـمع شـدن و اجـتماعـات استـفاده مـی شده است.

در این بـنا از شومـیـنه برای گـرم کـردن ساخـتمان در فـصلهای سرد سال اسـتـفاده می شده است. هـمـچـنـین محـلی بـرای درست کردن کـباب داشـتـه است. هـمچـنـین این ساخـتمان دو محـل برای نگـهـداری ابزارها و وسائـل، بعـلاوه اتاقـی کـوچـک که از آن به عـنـوان نـشـیـمن استـفاده می کردند. دیـوارهـا بـوسـیله نـقاشـی از بـز کـوهـی تـزئـیـن شـده است. بـه احـتـمال خـیـلی زیـاد از این مـکـان برای انجـام مراستم مـذهـبـی خـود استـفاده می کـردنـد. 
تـپـه سـیالک در نـزدیکـی کاشان نـیـز یکی دیگـر از این مکـانهـای تـاریـخی است، که بـه قـرن شـشم و پـنجـم قـبل از مـیـلاد بـرمـی گـردد. 





 

img/daneshnameh_up/0/01/Iranian_architecture03.jpg
نمایی از معـبد چغـازنبـیل در خوزستان




اولین بار که مردم به منطقه سیالک رفـتـند، نمی دانستـند که چگـونه باید خانه ساخت، و زیر کـلبه هایی که با برگ درخـتان تهـیه شده بود زندگـی می کردند. اما بزودی آنهـا فرا گـرفـتـند که چگـونه با گـل، خشت خام درست کرده و مورد مصرف در خانه سازی قرار دهـند.

 

................ بقیه در ادامـــــــــــــــــــــــــــــــــــــه مطلب .........................


معماري معنا و مكان
ارسال شده در چهار شنبه 16 اسفند 1391برچسب: معماري معنا و مكان, ، توسط فرشاد وطن دوست ، با موضوع <-CategoryName-> ,

 قرن حاضر در اغلب نقاط دنیا رشد و تغییرات بی سابقه ای را در معارف بشری و استاندارد سازی زندگی بشر شاهد بوده است.به جای اینکه این تحولات ، امکانات غنی در تعیین هویت به ما ارزانی دارد و به محیط اجتماعی با معنایی مبدل شود ، منتج به آثار جنبی غیر قابل پیش بینی و ناخوشایندی در کیفیات زندگی شده است..............
 معماري معنا و مكان مسجد نائین


بزرگترین هتل یخی جهان+تصاویر
ارسال شده در چهار شنبه 16 اسفند 1391برچسب:بزرگترین هتل یخی جهان+تصاویر, ، توسط فرشاد وطن دوست ، با موضوع <-CategoryName-> ,

 

بزرگترین هتل یخی جهان+تصاویر

 

حدود 100 نفر از هنرمندان در ماه های نوامبر و دسامبر، این هتل زیبا را پدید می آورند. از یخ ها برای دکوراسیون و از برف ها برای استحکام ساختمان استفاده می شود. این مجموعه شامل هتل، کلیسا، رستوران و کافی شاپ می باشد.

در روستای کوچک جاکساواری در شمال سوئد و در 200 کیلومتری قطب شمال، بزرگترین هتل یخی جهان واقع شده است. متریال این هتل از برف و قالب های یخی تشکیل شده است.

هتل یخی توسط گروه "هنر و طراحی" اجرا شده است.

این هتل هرساله مورد بازبینی قرار می گیرد و بخش های تخریب شده مجددا بازسازی می شود. بقای این هتل متکی بر آب و هوای منطقه می باشد. هرساله حدود 4000تن یخ در ماه های مارس و آوریل از این رودخانه برداشت می شود. 

حدود100 نفر از هنرمندان در ماه های نوامبر و دسامبر، این هتل زیبا را پدید می آورند. از یخ ها برای دکوراسیون و از برف ها برای استحکام ساختمان استفاده می شود. این مجموعه شامل هتل، کلیسا، رستوران و کافی شاپ می باشد.

 


اما در این میان، داستان چگونگی شکل گیری این هتل بسیار جالب می باشد. در سال1986، تعدادی مجسمه ساز ژاپنی به این روستا سفر کردند و با دیدن ویژگی های منطقه، پیشنهاد برپایی نمایشگاهی سالانه از مجسمه های یخی را ارائه دادند.



مدتی بعد در سال 2000، نمایشگاهی از مجسمه های یخی در این روستا برپا شد و با استقبال گسترده مردم از نقاط مختلف جهان مواجه گردید. هنگام شب و به علت تعداد بازدیدکننده، هیچ مکانی در شهر برای اقامت باقی نمانده بود و بنابر اجبار، بازدیدکنندگان، شب را در سالن نمایشگاه خوابیدند. ولی هنگام صبح تمامی آن ها از تجربه ای بی نظیر صحبت می کردند و این آغازی بود در شکل گیری بزرگترین هتل یخی جهان در سوئد.



تمامی وسایل و تجهیزات درون هتل از قطعات یخی ساخته شده است و به بازدیدکنندگانی که قصد اقامت در هتل را دارند، لباس و کیسه های خواب مخصوص که از پوست گوزن شمالی ساخته شده است، داده می شود. دمای درون اتاق ها در هنگام شب، گاهی به 37 درجه زیر صفر می رسد.

بقیــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــه در ادامــــــــــــــــــــــه مــــــــــــــــــــــــــــــــطلب....................


صفحه قبل 1 2 3 4 5 ... 10 صفحه بعد
مطالب گذشته

·

این وب سایت به فروش میرسد ارسال در : 1393/07/23 08:20

·

رنگ در معماري داخلي ارسال در : 1392/6/10 22:26

·

خبر مهم ارسال در : 1398/6/10 22:14

·

دانلود پلان ویلایی دوبلکس ارسال در : 1392/1/8 20:0

·

معماري چيست....؟؟؟؟؟معمار كيست......؟؟؟؟؟ ارسال در : 1392/1/8 9:40

·

معمار کیست ؟ ارسال در : 1392/1/8 9:36

·

آیا می دانید پادشاه معماری دنیا کیست؟ ارسال در : 1392/1/8 9:33

·

20 شرط یک معمار خوب ارسال در : 1392/1/5 11:38

·

معماری چیست ارسال در : 1392/1/4 15:39

·

یک پیشنهاد ارسال در : 1392/1/1 21:13

·

معماری SQL Server ارسال در : 1391/12/29 22:3

·

اصول جذب مشتری در وب ارسال در : 1391/12/29 14:29

·

دانلود کتاب pdf ارسال در : 1391/12/24 6:29

·

معماری !؟ ارسال در : 1391/12/24 6:18

·

نگاهی فرهنگی به معماری معاصر ایران ارسال در : 1391/12/24 6:12

·

پیش درآمدی بر هزاره سوم ارسال در : 1391/12/24 6:9

·

نوگرایی معماری معاصر ایران از نظر وحید قبادیان ارسال در : 1391/12/24 6:4

·

رویکردی به هویت معماری معاصر ایران ارسال در : 1391/12/24 5:59

·

مبانی نظری تاریخ نگاری انتقادی معماری معاصر ایران ارسال در : 1391/12/24 5:53

·

آموزش معماری ارسال در : 1391/12/24 5:32

پروفایل مدیر

به سایت معماری روز خوش آمدید،امیدوارم لحظات خوبی را در این سایت سپری کنید. برای استفاده از تمامی امکانات در این سایت عضو شوید در صورت تمایل برای نویسندگی در وبلاگ میتوانید در خواست خود را از طریق نظرات برای ما ارسال کنید تا شما هم به لیست نویسندگان معماری روز ملحق شوید ایمیل سایت جهت ارتباط Memarierooz@gmail.com

آرشیو مطالب

لینک دوستان

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان معماری روز و آدرس memarierooz.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.






طراح قالب
طراح قالب ملودیوس



کلیه حقوق این سایت محفوظ و متعلق به فانی پولی بوده و استفاده از مطالب سایت با ذکر منبع بلامانع است.
قدرت گرفته از : بلاگفا | ترجمه به بلاگفا توسط : ملودیوس.
قالب سازگار با تمامی مرورگرهای موجود.